Pošto je po završetku kanala Sivac-Vrbas 1787. godine inženjer Jožef Kiš o svom trošku dva puta premerio teren između Dunava i Tise, utvrdio je da postoji visinska razlika od 7,27 m i da samim tim postoje uslovi za izgradnju kanala koji bi spojio ove dve reke služeći se Crnom barom.
12.1.1791. godine braća Jožef i Gabor Kiš obraćaju se prestolonasledniku Leopoldu II predstavkom koji je između ostalog sadržao: “Potpisana dva brata, rukovođena težnjom da nešto doprinesu dobru svoje otadžbine, uzimaju sebi smelost da Vašem carskom i kraljevskom veličanstvu najponiznije predlože spajanje Dunava iznad Monoštora s Tisom kod Bačkog Gradišta, putem jednog plovnog kanala kroz Bački komorski okrug… Situacija i plan nivoa, tačno snimljeni o njihovom trošku, i prilozi pokazuju mogućnost izgradnje, kao i veliku korist koju će imati trgovina, fabrike, manufakture, i … njegov doprinos ovoj, po svom položaju i kvalitetu zemlje, tako lepoj pokrajini.”
1792. godine po dobijanju dozvole za izgradnju braća Kiš osnivaju “Privilegovano ugarsko kraljevsko brodarsko društvo” sa osnivačkim kapitalom od 800.000 forinti.
1793. počeli su radovi na izgradnji Velikog bačkog kanala pod vođstvom Jožefa Kiša….
Članice SITV-a u saradnji sa Departmanom za građevinarstvo i geodeziju Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu obeležiće 150 godina postojanja SITS-a izložbom i predavanjima o izgradnji Velikog bačkog kanala, najvećeg inženjerskog poduhvata tog vremena, od 02.11.2018. do 09.11.2018. u zgradi rektorata Univerziteta u Novom Sadu.
Dobro došli!